Nog geen beoordelingen

Homemade gezonde tonijnsalade

New year, new you? Right? Je hoeft dat natuurlijk helemaal niet zo serieus te nemen, maar het nieuwe jaar is wel een leuke mogelijkheid om je doelen even te evalueren en je levensstijl een gezonde kick te geven! Vandaag dan ook een gezond broodbelegje dat je daarbij perfect op weg kan helpen, zelfgemaakte tonijnsalade!

Slaatjes zelf maken is eigenlijk écht super eenvoudig. Je hebt er maar een handvol ingrediënten voor nodig en het smaakt zooveel beter dan de voorverpakte bakjes uit de supermarkt. En bovendien bepaal je helemaal zelf wat er allemaal ingaat waardoor ze bijna gegarandeerd ook een heel stukje gezonder zullen zijn. Dit geldt al helemaal voor deze tonijnsalade.

De grootste boosdoener bij deze romige slaatjes is natuurlijk de grote hoeveelheid mayonaise. Maar ook alle E-nummers om de slaatjes langer “vers” te houden kan je beter zoveel mogelijk vermijden. Daar gaan we wat aan veranderen! In dit recept vervangen we de mayonaise door slasaus (een vinaigrette met kruiden met een hele hoop minder calorieën), maar je kan bijvoorbeeld ook 1 eetlepel goede mayonaise gebruiken en dit dan aanvullen met 1 of 2 eetlepels kwark of Griekse yoghurt.

IMG_9696 copy

Je hoeft bijna niets te doen, enkel wat eitjes koken. Even wat opfrissing nodig? Lees hier een uitgebreide blogpost die ik schreef over eitjes en hoe je de perfecte eitjes kan koken! We gebruiken redelijk wat eitjes, maar niet alle eigelen waardoor de salade al een stuk lichter wordt en we toch een hele hoop proteïne in onze salade behouden (lees: langer een verzadigd gevoel). Voeg zelf vooral nog toe wat je lekker vindt. Ik deel weer het basisrecept, maar de toevoeging van augurkjes bijvoorbeeld vond ik in ieder geval al heerlijk!

Homemade gezonde tonijnsalade

Hoe lang doe je er over Totale bereidingstijd 00uur:15 minuten
Hoe lang doe je er over Voorbereidingstijd 00uur:10 minuten
Hoe lang doe je er over Bereidingstijd 00uur:05 minuten
Afdrukken Afdrukken Pinterest Pin recept

Rate het recept hier

Nog geen beoordelingen
4 -6 personen

Ingrediënten

  • 6 eieren
  • 2 blikjes tonijn
  • 2 eetlepels slasaus

Optioneel:

  • augurkjes
  • kappertjes
  • mosterd

Instructies

  • Kook de eitjes voor 10 minuten in kokend water.
  • Laat ze schrikken onder koud water en pel ze.
  • Haal uit vier eieren het eigeel, dit gebruiken we niet.
  • Doe de rest in een kom en plet met vork (of maal in de keukenmachine voor fijnere textuur).
  • Voeg de tonijn en de slasaus bij de eieren en meng door elkaar. Kruidt af met peper en zout.

Heb je dit recept al eens geprobeerd?

Laat ons weten wat je ervan vond!

Smakelijk!

IMG_9694 copy

Nog goesting?

Planken

Indrukwekkende brunch plank met bagels

Lunch
00:55

Geroosterde zoete aardappelsoep

Lunch
00:30

Kerstmenu: Pastinaaksoep met spek & hazelnoot

Lunch
00:30

Pasta salade met zalm en koude groentjes

Lunch
00:40

Pompoensoep met courgette

Lunch
00:20

Tomatensoep met tortellini

Lunch
00:40

Wortel gember soep

Lunch
00:55

Lente quiche met prei, kerstomaatjes en parmaham