#instafood2 – de suikervrij editie

PicMonkey Collage5

Een bijzondere #instafood deze keer, aangezien mijn eten deze maand volledig in het teken staat van suikervrij natuurlijk! Heb je dat gemist? Lees hier het volledige artikel met alle informatie over wie/wat/waar/waarom ik deze maand suikervrij eet. Maar goed, terug naar de orde van de dag. Velen van jullie denken misschien dat het niet zo eenvoudig is om deze challenge aan te gaan √©n daar hebben jullie groot gelijk in. Preppin’ (je maaltijd dus goed plannen en voorbereiden) is KEY. Ik geef jullie daarom ook graag een overzichtje van hoe mijn eetplanning er uit ziet voor tijdens de week.

Maandag
PicMonkey Collage

ONTBIJT
Mijn go-to breakfast voor weinig tijd is zeker en vast kwark met muesli (een suikervrije variant die ik online bestelde) en wat vers (of uit de diepvriezer kan ook) fruit.

LUNCH
Een grote kom pompoen en courgette soep die ik de dag ervoor klaarmaakte. Ik maakte zo’n 6 porties waarvan ik de helft invries en de andere helft in de koelkast zet. Ik eet er ook wat gegrilde kip bij voor extra eiwitten. Die maakte ik ook in het weekend aangezien ik op kantoor niet kan staan bakken en braden. :)

DINNER
Pastaslierten gemaakt van courgette met een verse goedgevulde bolognesesaus en een heleboel gemalen kaas. JUM!

TUSSENDOORTJE
Een handjevol noten (oké, twee handjes misschien) & wat rogge Wasa crackers met hummus

DinsdagPicMonkey Collage2

ONTBIJT
Pompoenpannenkoeken (recept op Kokerellen binnenkort!) & ik maak meteen een dubbele portie voor snacking/ontbijt voor één van de volgende dagen.

LUNCH
Ik werk vandaag thuis dus ik kan ’s middags iets warms klaarmaken. Ik ga voor een hele zak spruitjes die ik in de oven rooster (bewaar een deel voor een andere dag en eet de rest op), samen met wat zoete aardappel en kip (die al gegrild was). Gemakkelijk & super lekker!

DINNER
Er komen vrienden eten dus ik maak een gigantische pot van mijn eenpots zoete aardappel chili. Ik bewaar twee porties apart die ik in de ijskast zet voor een lunch later in de week.

TUSSENDOORTJE
Het lief maakte een suikervrije versie van mijn peperkoek recept (de stroop vervangen door kokosbloesemsuiker en stevia). Het liefst van al zou ik er een dikke klodder pindakaas op smeren maar dat heb ik helaas (pindakaas!) niet in huis.Ik maakte als dessert ook mijn zwarte bonen brownies (maar dan met stevia i.p.v. dadels) en daar eet ik er ook eentje van.

WoensdagPicMonkey Collage3

ONTBIJT
Ooh dit is zo lekker! Ik neem een handvol diepvries fruit (rode vruchten mix) en maal het fijn in de keukenmachine met wat kwark. Heerlijk ijs eten als ontbijt! Normaal doe ik er wat crunch op zoals muesli maar die was op. Helaas!

LUNCH
Ik eet een restje van de zoete aardappel chili met wat extra avocado en gemalen kaas.

DINNER
Het Lief kookte en maakte zijn overheerlijke vispannetje. Mannekes, elke keer vergeet ik weer hoe lekker dit is! We maakten er freekeh bij, heb je dat al eens gegeten? Een lekkere nootachtige variant op rijst, het is eens wat anders. Een receptje om uit te proberen!

TUSSENDOORTJE
Ik snack op een pompoenpannenkoek, man wat zijn ze lekker! En perfect om uit het vuistje te eten tijdens het werken. ;)

Donderdag

PicMonkey Collage4

ONTBIJT
Ik maak mezelf een suikervrije variant van mijn ontbijtcake in een mok, maar doe er in plaats van banaan wat kwark onder en ik doe er ook wat cacao en stevia bij. Lekker, maar de originele versie is toch nog véél lekkerder!

LUNCH
Ik lunch met wat de overschot van Michiel’s vispannetje. Dat is het gemakkelijke aan voor vier koken wanneer je met z’n twee√ęn bent. Nothing beats leftovers for lunch!

DINNER
Ik warm wat van de kipfilet op en bak er stukjes courgette bij. Ook eet ik een paar rogge crackers met een stukje brie, heerlijk creamy. Het moet snel gaan, want ik ga eindelijk na twee weken stilliggen terug proberen te sporten (zit met een knieblessure).

TUSSENDOORTJE
Ik rasp wat worteltjes en dip deze royaal in de hummus. Zooo lekker! En ik probeer ’s avonds ook om zelf popcorn te maken (maar dan zonder boter of olie). Conclusie: het bovenste gedeelte is eetbaar en lekker met wat zout. Het onderste gedeelte daarintegen is zwarteblakerd en klaar voor de vuilbak. Zo gaat dat nu eenmaal. Dat noem ik nou eens portiecontrole, haha ;)

Qua drankjes kan ik vrij eenvoudig zijn: Ik dronk de hele week water (vaak met citroen), thee en een goede dosis koffie! Ook dronk ik dinsdagavond een glaasje rode wijn bij het eten. Heerlijk!

Wat vinden jullie van dit eetdagboek? Vinden jullie dit leuk om te lezen? Valt het jullie ook op dat ik veel van mijn eigen recepten maak? Haha! Dat is gewoon omdat ik mijn recepten super gemakkelijk en snel vind & ze ideaal zijn voor een doordeweekse avond. ;) Suikervrij eten valt uiteindelijk zeker goed mee, wat vinden jullie? Ik ben benieuwd! Laat het me weten hieronder in de comments!

9 comments

  1. Katrijn

    Wat leuk dat we zo een beetje kunnen volgen! Het ziet er een heel erg lekker weekmenu uit, en zoveel inspiratie. Deel je de komende weken ook met ons? :)

  2. Britt

    Dit heeft me ge√Įnspireerd om het ook eens te doen! Ik hou zo van suiker. Chocoladeverslaving!! Grote uitdaging dus. Maar ik merk dat je toch ook lekker kan eten zonder suiker! Mag je ook geen olie? (Omdat je popcorn maakte zonder olie)

    • Ellen van Kokerellen

      Wat leuk! :) Je kan misschien proberen om 1 maal per dag al volledig suikervrij te eten? Alle beetjes helpen! Ik mag wel olie, maar popcorn van de winkel is niet meer echt gezond omdat er zoveel olie in zit dus ik wou zelf proberen om hem wat “lichter” te maken. Ik eet liever meer volume haha :) Maar een beetje olie zal toch noodzakelijk zijn denk ik.

  3. Eef

    Super leuk om je eetdagboekje te kunnen lezen, goed bezig! Lijkt me inderdaad echt een uitdaging om volledig suikervrij te eten en zoals je schrijft voorbereiding zal daarbij zeker belangrijk zijn. Leuk om te zien hoe je maaltijden eruit zien tijdens je uitdaging :)

Plaats reactie