Hartige havermoutrepen

IMG_0151 copy

 

Ik hou van snacken, ik ben echt een snacker. Maar ondanks dat ik een lekker zoet dessert nooit zal afslaan, ben ik als snacker meer een “zoutige” dan een “zoete”. Maar zoveel zoute snacks zijn er eigenlijk helemaal niet voor handen, zeker niet als je de gezonde toer op wil. En er zijn al zoveel recepten gepasseerd die prima zijn als snack, maar bijna allemaal zoet dus daar wilde ik verandering in brengen!

Deze snackrepen zijn écht het gemakkelijkste ooit om te maken. Je hebt er ook bijna niets voor nodig. Vier basisingrediënten, namelijk havermout, eitjes, pindakaas en Agavesiroop (ja de sweet/salty balans moet wel een beetje in evenwicht blijven), en je hebt de meest lekkere en handige bars voor on the go. In tegenstelling tot veel van mijn vorige probeersels blijven deze bars ook perfect in vorm en kan je ze dus prima in je handtas of rugzak meenemen voor onderweg. Love it!

IMG_0146 copy

Qua toevoegingen is the sky the limit! Ik ging (omdat ik nog in mijn suikervrije maand zit) voor wat noten die ik grof hakte, maar ik ben er zeker van dat wat kokosrasp, dadels of ander fijngesneden gedroogd fruit hier ongelofelijk lekker in zou zijn! Ook chocolade stukjes (of cacao nibs om het iets “healthier” te houden) zijn de perfecte aanvulling op deze al niet te versmaden repen. Wat zou jou favoriete combinatie zijn? :)

Hartige havermoutrepen

Aantal personen: 20 repen

Ingrediënten

  • 350 gram havervlokken
  • 200 gram pindakaas*
  • 50 gram agavesiroop
  • 2 eieren**

Werkwijze

  1. Verwarm de oven voor op 180°C.
  2. Doe de pindakaas met de agavesiroop en het ei in een grote kom en mix goed door elkaar zodat ze goed gemengd zijn.
  3. Doe de havervlokken erbij en zorg dat het een egaal mengsel wordt.
  4. Doe al je extra toevoegingen erbij die je lekker vindt en eventueel een snuifje zeezout voor de echte zoute snackers onder ons (me!).
  5. Leg in een bakplaat een vel bakpapier en verspreid het mengsel gelijk met een dikte van ongeveer 1 centimeter.
  6. Bak voor 25 minuten in de oven tot goudbruin.
  7. Laat lichtjes afkoelen en snij in gelijke repen.

Notes

*Heb je een notenallergie? Dan kan je ook tahini gebruiken (gemalen sesam pasta of een andere zaden-pasta) **Liever geen ei? Dan kan je ook een geprakte banaan of wat appelmoes (100gr) toevoegen met wat lijnzaad. De repen zullen wel kruimeliger zijn.

Smakelijk!

IMG_0140 copy

Dit vind je misschien ook leuk:

11 comments

Plaats reactie