Tips voor een keuken lenteschoonmaak
Agh, misschien ben ik je na de titel van deze blogpost al wel kwijt. Maar voor de doorzetters onder jullie: je wordt er gelukkiger van! Vandaag vertel ik jullie alles over mijn persoonlijk opruimverhaal (ja, dat heb ik) & geef ik jullie een checklist van alle elementen die je in jouw keuken kan opruimen. Zo hou je enkel over wat je nodig hebt en dát maakt je gewoon écht gelukkig!
Ik ben de laatste maanden veel bezig geweest met minder spullen kopen en meer onnodige elementen uit mijn leven verwijderen. Ik las het boek Opgeruimd! geschreven door Marie Kondo (niet gesponsord by the way, ik ben een echte fan) & was meteen verkocht. Het Lief las het boek ook en elke week van afgelopen zomer namen we een kamer onder handen. Geen easy task, dat kan ik je wel vertellen. Maar achteraf gaf het zoveel voldoening.
Ondanks het feit dat de keuken nog steeds erg ordelijk is en we veel minder spullen kochten, is het na een dik half jaar toch nog eens tijd om ze aan te pakken. En zelfs als je niet van plan bent om heel je huis een make over te geven, dan nog kan een grote lenteschoonmaak doorheen je keuken een goed idee zijn. Het is de ruimte waar we vaak het meeste tijd spenderen & waar hygiëne en orde het kookproces gemakkelijker & productiever kunnen maken. Ik stelde voor mezelf een checklist op met dingen die ik ga aanpakken.
1. Doe de afwas!
De bordjes & glazen die in de spoelbak staan moeten we straks gaan sorteren en opruimen, dus alles moet op zijn minst schoon zijn! Zorg er voor dat er geen vuile afwas staat voor je aan het hele proces begint.
2. Verwijder niet-keuken items
De keuken is bij ons ook “leefruimte”. Er staat dus vaak een laptop (met allerlei toebehoren), een aantal kledingstukken hangen er rond en boodschappenlijstjes vaak zonder eind. Zorg dat alles wat niet écht in de keuken thuishoort verdwijnt, er zal al genoeg om te sorteren zijn.
3. Haal alles (alles!) uit de kasten: food
Haal al het eten dat je in de keuken hebt uit de kasten en zet het op tafel of aanrecht. Je zal versteld staan van wat je allemaal verzameld hebt. Naast alle blikken en droge voeding die nog zeker een paar jaar goed blijven, zal er ook dat uitgelopen potje honing zijn (plakkerigheid everywhere, ja het gebeurt bij mij ook), dat pak bloem dat half uit elkaar valt als je het uit de kast haalt (bloem everywhere, ook dit gebeurde mij) en die wrap die toch niet groen was toen je hem kocht? Vergeet ook de ijskast & diepvries niet!
Doe alles weg wat vervallen is. Spreekt voor zich. Maar doe ook alles weg wat je ooit eens kocht om dat éne gerecht te maken dat je nadien nooit meer gebruikte. Oké, je zal het ingrediënt misschien nog eens nidig hebben maar tegen die tijd zal het vast niet meer goed zijn. Categoriseer de items per soort, zo kom je er achter dat je misschien wel 4 pakken bloem in de kast hebt staan. Maak alle plakkerige en vuile verpakkingen schoon. Maak ook de kasten/lades proper voor je het eten terug plaatst.
4. Haal alles (ja opnieuw alles!) uit de kasten: de rest
Nu je het eten al uitgezocht hebt, gaan we over naar keukenspullen. Haal alles wat aan keukenmateriaal in je keuken staat uit de kasten en spreid tentoon. Veel meer dan je dacht, niet? Heb je die appelslicer ooit al eens gebruikt? Heb je dat 10de (kapotte) schilmesje nodig? Je zal veel potjes zonder deksel – of omgekeerd – ontdekken. Sorteer alles per categorie en doe alles wat je het laatste jaar niet gebruikt hebt weg of doneer het. Maak ook nu weer de lades en kasten schoon. Ik verschiet er elke keer van hoe vuil een besteklade wordt. Laad je keukenspullen terug in en probeer spullen niet achter elkaar maar naast elkaar te rangschikken. Zo heb je een overzicht zodra je de kast opentrekt.
5. Ga over je apparatuur
Mijn microgolf oven gebruik ik niet zo heel vaak, maar oh my is die vuil! De bovenkant wordt gewoon al vuil door in mijn keuken te staan heb ik de indruk. Poets ook je oven (bleuh inderdaad maar het moet gebeuren!), je koffiemachine en andere keukentoestellen. Vergeet ook zeker je dampkap niet en de bovenkant van je kasten. Een heleboel vuil stijgt door de afzuiging naar boven en ja hoor, it’s a sticky mess.
6. Fleur de boel op
Doe jezelf een mooie bos verse bloemen cadeau en aanschouw je brandschone en opgeruimde keuken. Dat extra beetje kleur en groen kan wonderen doen, althans zo ervaar ik dat toch. Heerlijk om zo eens met een nieuwe lei te beginnen! Mijn handen beginnen alvast de kriebelen om terug aan de slag te gaan nu ik weet welke goodies ik allemaal nog in huis heb.
Doe jij mee aan een lenteschoonmaak? Zo ja, hopelijk heb je dan iets aan deze checklist! Zijn er nog een aantal dingen waar ik niet aan gedacht heb en die ik niet mag vergeten? Laat ze dan zeker achter in de comments! Fijn weekend! X Ellen
Mooie foto’s, ik krijg er zin van om mijn keuken op te ruimen. Ik probeer de eetwaren regelmatig te checken op houdbaarheidsdatum maar moet dat ook eens doen voor de keukenspullen want daar kijk ik amper na…
Hi Anna, bedankt voor het lieve compliment! :)
Heel herkenbaar wat je vertelt. Soms krijg je van die “gratis” gadgets bij een aankoop die je dan leuk lijken maar uiteindelijk nemen ze een heleboel plaats in en na jaren vergeet je gewoon dat ze er zijn. Zodra ik die dingen weg deed creëerde ik wat meer ruimte voor dingen die ik wel graag wilde houden. Handig! Wel knap dat je zo consequent je producten nakijkt. Daar kan ik nog wat van leren. ;)
Liefs, Ellen
Hier voor de Grote Verhuis een 30-dagen Declutter challenge gevolgd om alles op te ruimen. Gevolg, dagelijks een minuutje of 10 bezig geweest en heel wat dozen minder om te verhuizen. Grootste werk was bij ons niet de keuken maar de kleerkast! Eens opgeruimd waren we 3 vuilniszakken vol kleding lichter. Heerlijk!
Helaas hoorde bij de Grote Verhuis ook het samenvoegen van mijn spulletjes en zijn reeds verzamelde spullen om alleen te gaan wonen (we verhuisden van mijn appartement waar ik eerst alleen woonde naar zijn huis waar hij in aan het verbouwen was). Over een half jaar, doen we diezelfde Challenge nog eens over.
Hi Astrid! Zo slim, een goede aanpak inderdaad. Ik hou er van om minder spullen te hebben. Je voelt je letterlijk “vrij” van alle spullen die je weg doet. Ik probeer ook half jaarlijks alles te evalueren. De kleerkast was inderdaad ook bij ons niet min. :) Liefs, Ellen