Waarom ik nu wél van sporten hou, en hoe jij ook een sportliefhebber kan worden!

pexels-photo copy

Ik schrijf heel vaak over “gezond eten” en geef daar ook graag mijn eigen invulling aan wanneer ik recepten ontwikkel voor de blog. Maar natuurlijk is het eten van gezonde dingen maar een deeltje van wat door de meesten gedefinieerd wordt als een “gezonde levensstijl”. Dagelijks bewegen of sporten hoort daar dus ook zeker bij. En ondanks dat ik een aantal jaar geleden met geen stokken de deur uit te krijgen was in een sportoutfit ga ik nu (meestal) met plezier! Ik deel graag mijn tips. (voor diegenen die graag lezen wat ik schrijf, je wordt verwend. Ik heb me een beetje laten gaan, haha!)

1) Maak een pro/contra lijstje

Ik ben geen expert in sporten (haha, absoluut niet), maar ik wil gewoon graag mijn ervaringen delen met jullie. Misschien helpen ze wel meer dan die van een sportcoach die eigenlijk helemaal niet begrijpt waarom je liever dat half uurtje langer in bed blijft liggen.

Toen ik startte met sporten, ging ik voor start to run. De eerste les was denk ik 1,5km lopen en ik was op! Elk beentje in mijn lijf schreeuwde na elke stap “Waarom doe je dit?”. Ik haatte het. Maar ik haatte het harder dat ik nog geen 1,5 km kon lopen zonder volledig buiten adem te zijn, dus uiteindelijk zette ik door. De contra’s van sporten zijn vanzelfsprekend (in de kou gaan staan zweten, het doet pijn, geen zin, geen tijd, etc…) maar het zijn allemaal korte termijn (re)acties.

De pro’s van sporten zijn helaas meestal lange termijn en kunnen ons daarom soms moeilijker overtuigen om NU die sportkleren aan te trekken. Daarom is het belangrijk om hier bewust van te zijn. Die ene jogsessie van 20 minuten gaat je geen fantastische conditie bezorgen, maar als je deze sessie overslaat sta je helemaal nergens! Denk aan het gevoel dat je krijgt na het sporten, alsof je de wereld aan kan. Of denk aan die fijne babbel die je kan doen tijdens het lopen met een vriendin of de mensen die je kan leren kennen tijdens een groepsles.

3

 

2) Het is niet omdat iedereen jogt, dat jij moet joggen

Lopen is gemakkelijk, ik snap het. Je hebt er niets voor nodig, je kan gewoon vertrekken wanneer je zin hebt en het is best een effectieve sport. Toch moest ik me élke keer naar buiten sleuren om aan een loop te beginnen, dus toen ben ik uiteindelijk gaan experimenteren met andere sporten. Een hele wereld ging voor me open! Nu op de dag van vandaag doe ik bijna geen enkele sport 2 keer in dezelfde week. Ik heb een fitnessabonnement, maar volg de spinninglessen (zweetbommetje!) waar ik ook meteen mijn beste dancemoves kan laten zien en boks-lessen (meer fysiek zwaar dan intimiderend hoor) waar ik al mijn frustraties kwijt kan. Als het lekker weer is, trekken we in het weekend er met de koersfiets op uit, of maken we een lange wandeling. En dan moet ik toegeven, soms zit er eens een loopje bij. Maar dat is dan omdat ik er echt zin in heb!

3) Begin met iets kleins

Moet je helemaal van nul beginnen? Leg dan jezelf de verwachting niet op dat je meteen een half uur aan een stuk kunt gaan lopen. Probeer eerst in je dagelijkse routine wat meer beweging te krijgen. Ga eens te voet, ook al is het 15 minuten met de auto (dat is nog altijd maar een uurtje wandelen) of ga met de fiets. Kies voor de trap in plaats van de lift. Het zijn maar kleine dingen, maar elke dag al een half uur bewegen maakt een enorm verschil, in welke vorm dan ook!pexels-photo-large-2 copy

Foto’s via www.pexels.com

4) Join a gang

Ik vind het heerlijk om mijn workout er ’s ochtends al te hebben opzitten, maar het is niets in vergelijking om met een groep te kunnen gaan sporten. Ik ben dol op groepslessen, in welke vorm dan ook. Je voelt je veel gemotiveerder om te komen (je wilt de anderen niet teleurstellen) en je gaat ook veel dieper tijdens je workout omdat je het voorbeeld van anderen volgt. Wie weet leer je nog een hoop leuke mensen kennen.

5) Time is money

Je hoeft geen twee uur per dag te gaan sporten, helemaal niet als je gewoon een gezonde levensstijl wil opbouwen. En sommige dagen zal het er helaas echt overschieten, maar op al die andere dagen is tijdstekort meer een excuus. Je kan, als je dat echt wil, op de meeste dagen wel een gaatje vinden om even die beentjes te gaan losgooien. Als ik geen groepsles gepland heb, ga ik het liefst in de ochtend. Heerlijk fris en rustig, meteen die sportkleding aan als ik uit bed kom en voor dat je het weet ben je terug en moet je hele dag nog beginnen. Een fantastisch gevoel!

black-and-white-sport-fight-boxer-large copy

 

6) Maak concrete, maar haalbare (!) doelen

Niemand verwacht dat als je net start met lopen, je na 1 maand 5 km kunt lopen, maar ik moet toegeven, voor onszelf leggen we de lat altijd hoog! Stel realistische doelen die niet resultaat gericht zijn, maar eerder doel- en motivatie gericht, zoals “Ik ga vanaf nu 3x per week minstens 30 minuten bewegen” en bouw zo verder op. Gun jezelf ook een schouderklopje (of iets fysieks als je dat meer drijft ;D) om de drive er helemaal in te houden.

Voor sommige mensen is het sporten zelf niet altijd genoeg motivatie. Ben je een persoon die graag doelen nastreeft en echt niet stopt voor die bereikt zijn? Speel dit uit in je voordeel een schrijf je in voor een loop, wedstrijd of moeilijkere groepsles. Zo krijg je elke keer die extra boost om er weer kei hard voor te gaan.

Haha, ik liet me een beetje gaan hier! Maar ik vind het wel een onderwerp dat belangrijk genoeg is om aan jullie mee te geven. Nu heb ik wel genoeg gepraat, maar wil ik nog heel graag van jullie weten: Houden jullie van sport? En zo ja, welke doen jullie dan? En hoe hebben jullie een goede sportroutine gevonden? Laat het me weten hieronder in de comments!

8 comments

  1. Sara

    Thanks, Ellen, voor deze handige tips! Ik herken me helemaal in het “geen zin om te sporten” verhaal, en jouw tips maken de drempel toch al een heel pak lager. Merci!

  2. Sanne

    Oooh zo herkenbaar, Ellen! Sporten, bah.. Niks voor mij. Tenminste, dat dacht ik altijd. Totdat ik me door een vriendin over liet halen me in te schrijven bij een sportschool met 1000000 mogelijkheden. Inmiddels sport ik minstens drie keer per week, afwisselend van joggen, spinning, zumba, yoga en zwemmen tot boksen & I LOVE IT :) En, niet onbelangrijk, ik merk dat ik fit ben en beter slaap dan ooit!

    Echt, ik zou het iedereen aanraden eens te experimenteren! Er zijn zoveel mogelijkheden, die inderdaad niet eens heel tijdintensief zijn :) (Oeps, ik liet me volgens mij ook een beetje gaan…)

  3. Mieke

    Haha, toevallig dat ik dit nu lees. Mijn man gaat meerdere keren per week lopen en als het mooi weer is, ga ik mee. Wel met de fiets. Net vandaag heb ik voorgesteld om op de Finse piste te gaan lopen. Dan kan ik bij hem blijven (door wat bochtjes af te snijden, hihi) maar ik heb geen zin…
    Nu ik jouw blogpost heb gelezen, ga ik mijn mp3-spelertje met Start-to-Run na 8 jaar of zo nog eens bovenhalen en TOCH meegaan. Neh ;-)
    Thanks!

  4. Linda

    Ik ben net thuis van een les cross- fit, iets wat ik twee jaar geleden niet voor mogelijk had gehouden dat ik dat leuk zou vinden. Net als hardlopen. Maar inmiddels kan ik niet meer zonder en baal ik zelfs dat ik al maanden last heb van een blessure waardoor ik niet voluit kan gaan..! Het lange termijn effect van sporten heeft bij mij zijn vruchten afgeworpen, naast gezonder gaan eten en ook daardoor op de weegschaal resultaat zien helpt mee om lekker actief bezig te blijven!

Plaats reactie