Suikervrije veenbessensaus

suikervrije-cranberry-saus-gezond-2

Veenbessensaus, of cranberrysaus is één van die receptjes die je in de kerstperiode meermaals boven kan toveren. En ondanks dat je de potjes klaargemaakte saus nu overal in de winkels vind, heeft het toch wel zijn charme (en het is gewoon lekkerder!) om het zelf te maken. Want het is poepsimpel! Je hebt maar drie ingrediënten nodig en ik laat je zien hoe het moet.

Veenbessen zijn van nature opgeblazen en glanzend rood. Maar wist je ook dat ze ontzettend, maar écht wel ontzettend zuur zijn? Rabarber is er niets tegen! De meesten van jullie zullen vooral bekend zijn met de gedroogde (en gezoete) variant, maar de natuurlijke versie is ook de moeite om mee te gaan experimenteren.

suikervrije-cranberry-saus-gezond-6

Om de zuurheid van de veenbessen te counteren hebben we een zoetstof nodig, and a lot of it! Om er dan toch onze Kokerellen/gezonde twist aan te geven, kiezen we hier voor een alternatieve variant door ahornsiroop te gebruiken. Dit geeft meteen een extra winterse toets aan je gerechtje. Iets waar ik dol op ben! Maar honing of agavesiroop zijn prima alternatieven.

suikervrije-cranberry-saus-gezond

 

Suikervrije veenbessensaus

Aantal personen: 8 porties

Ingrediënten

  • 350g cranberries
  • 150g ahorn/agavesiroop*
  • 1 sinaasappel

Werkwijze

  1. Zet een pannetje op het vuur met de cranberries en een kopje water.
  2. Voeg de zeste van de sinaasappel toe, samen met het sap en de ahornsiroop.
  3. Zet op middelhoog vuur voor ongeveer 15 minuten of tot de bessen helemaal plat gekookt zijn.
  4. Blend indien wenselijk en laat afkoelen. Bewaar in een pot met afgesloten deksel.

Notes

*Voeg extra toe als je het graag erg zoet hebt. Ook kan je nog wat stevia toevoegen.

Smakelijk!

suikervrije-cranberry-saus-gezond-8

Dit vind je misschien ook leuk:

2 comments

Plaats reactie