Review: Puur genieten 2

Coverfoto2

Vandaag weer iets nieuws op Kokerellen. Ondanks dat ik meestal ter plekke verzin wat ik in elkaar ga flansen als avondeten, kies ik er soms ook wel voor om eens een kookboek vast te nemen. Daarom deel ik vanaf vandaag ook graag mijn grootste favoriete kookbijbels die er altijd voor kunnen zorgen dat je een fantastische maaltijd op tafel kan toveren.

We starten deze serie dan ook met een boek waar ik denk ik al het meest uit heb gekookt van al mijn kookboeken. Ik kreeg Puur Genieten 2 in oktober voor mijn verjaardag, ze weten waar ze mij blij mee kunnen maken ;), en ik wou meteen wat receptjes uitproberen.

Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het meestal Het Lief is die eruit kookt, want als ik geen recept aan het uit proberen ben, heb ik ook niet altijd zin om alle potten en pannen uit de kast te halen. It happens, shocking, I know! Ondanks dat Het Lief de allerbeste uiensnijder van de hele wereld is, zijn de culinaire skills toch eerder aan de bescheidenere kant. Even om te demonstreren, ik heb écht elke keer genoten toen hij een recept van Pascalle op tafel zette. Haar recepten zijn dus oprecht gemakkelijk!

foto1

Dit boek is ongelofelijk mooi vormgegeven. De fotografie is buitengewoon en de gerechten worden fantastisch geserveerd zodat je spontaan wat kwijl voelt in je mondhoeken. Ook zijn de recepten echt eenvoudig en bestaan ze uit zeer weinig ingrediënten. Vooral dit is een dikke +! Geen ellenlange lijst van inkopen, maar gewoon 5 ingrediënten en klaar. Ook worden er geen moeilijke technieken gevraagd. Een oven hebben is echter wel een must.

Het boek is opgebouwd uit verschillende hoofdstukken met telkens de focus op een andere voedselgroep. Er staan ontbijtideetjes in, maar ook heerlijke salades, hoofdgerechten & enorm decadente nagerechten. Toch promoot het boek de gezonde keuken. De visie van Pascale komt samengevat neer op het volgende: Koolhydraten worden het best verteerd en opgenomen door ze te combineren met groenten & niet met eiwitten. Eiwitten mogen dus op hun beurt naar lieve lust gecombineerd worden met groenten, maar niet met snelle koolhydraten.

foto2

Haar boek staat dus vol recepten met bovenstaande combinaties, maar ondanks dat we dachten dat het moeilijk zou zijn om voornamelijk de koolhydraten achterwegen te laten, geven haar maaltijden enorm veel voldoening. Ik heb eerlijk gezegd echt niet de behoefte om er dingen aan toe te voegen. To be fair, voor zware sporters zal dit voedingspatroon waarschijnlijk niet erg verzadigend zijn. Ook gebruik ik wel altijd wat meer van elke soort groente dan vermeld staat in het boek.

Algemene beoordeling:

+ Vormgeving is prachtig, ik zou er uren in kunnen bladeren
+ Heel weinig ingrediënten nodig