Suikervrije Healthy Pancakes (2 ingrediënten!)

Pannenkoeken als ontbijt. Daarvoor zou ik elke dag wel willen opstaan. Jammer genoeg is de traditionele pannenkoek nu niet bepaald de meest gezonde start van je dag. Toch kan je genieten van een heerlijke torenhoge stapel pannenkoeken, zonder je ook maar een tikkeltje schuldig te voelen. Beter nog, je hebt er maar 2 ingrediënten voor nodig!

Ik moet toegeven, het duurde even voor ik de techniek om de perfecte pannenkoekjes te maken helemaal onder de knie had. Bij deze geef ik jullie dan alvast al mijn tips mee, die dit ontbijtje voor mij heel erg gemakkelijk maken. Voeg de eerste keer dat je deze pannenkoeken maakt wat havermout aan het deeg toe. Havermout neemt wat van het vocht op, zodat het “deeg” wat meer op echt pannenkoekendeeg gaat lijken. Daardoor is het gemakkelijker om de pannenkoekjes in de pan te gieten en om ze om te draaien. Eens je de techniek onder de knie hebt, kan je – als je dat wenst – de havermout gemakkelijk weglaten.

Daarnaast is het enorm handig om het deeg door middel van een beker met schenktuit in de pan te gieten. Lepels van het deeg scheppen lukt, maar zorgt voor veel gemors en kuiswerk achteraf. Tot slot is het belangrijk dat je de pannenkoeken niet te groot maakt. Ik bak meestal 4 pannenkoekjes van ongeveer 10 centimeter diameter tegelijkertijd, dan kan ik ze zonder problemen omdraaien en krijg ik een mooie hoge stapel! Impressive healthy pancakes for breakfast – CHECK! :)

Healthy Pancakes

Aantal personen: 1 persoon

Ingrediënten

  • 1 banaan (de bruiner de beter!)
  • 2 eieren
  • 3 eetlepels havermout (optioneel)*

Werkwijze

    Het deeg maken:
  1. Met de blender/hakmolen/staafmixer: Doe de gepelde banaan, de eieren en eventueel de havermout in de blender/hakmolen/kom. Blend of mix tot een egaal en glad deegje.
  2. Met een vork: Pel de banaan en prak met een vork tot een puree. Doe de banaan samen met de eieren in een kom en voeg eventueel de havermout toe. Laat 5 minuten staan zodat de havermout wat van het vocht kan absorberen.
  3. De pannenkoeken bakken:
  4. Doe het deeg in een maatbeker of kannetje zodat je het gemakkelijk kan uitgieten.
  5. Zet een koekenpan op middelhoog vuur en laat de pan goed warm worden.
  6. Doe wat olie in de pan en giet het deeg in kleine hoopjes. Ik mik op pannenkoekjes van ongeveer 10 centimeter in diameter. Dit zorgt er voor dat je ze later gemakkelijk kan omdraaien.
  7. Wacht tot er aan de bovenkant van de pannenkoekjes luchtbelletjes vormen. Dan is het tijd om je pannenkoeken om te draaien. Is de onderkant nu toch iets te hard gegaard? Zet dan het vuur wat lager.
  8. Stapel je pannenkoeken hoog op en decoreer naar hartenlust!

Notes

*De havermout in dit recept is optioneel. Als je een stevige werkvoormiddag tegemoet gaat, is het een goed idee om de havermout toe te voegen voor wat extra energie. Laat je de carbs liever staan, dan kan je ze ook gewoon weglaten.

**Mijn favoriete toppings zijn kaneel, stukjes appel en een gezonde dosis ahornsiroop!

Smakelijk!

Dit vind je misschien ook leuk:



16 thoughts on “Suikervrije Healthy Pancakes (2 ingrediënten!)”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *