Healthy kwarktaart (4 ingrediënten!)

cheeks

Jep jep, je leest het goed! Praise the lord, want deze gezonde kwarktaart is to die for! Maar dat niet alleen. Ze is zo gezond dat je ze gemakkelijk als ontbijt, als toetje of als tussendoortje zou kunnen eten & daarnaast is ze ook nog eens in een wip klaar! Met maar 4 ingrediënten kan het nooit lang duren hé. ;)

Ik zag op het internet al ontelbaar vele gezonde kwarktaarten voorbij komen, allemaal even fantastisch en spectaculair! Maar vaak had ik toch net een paar ingrediënten niet in huis (dit gebeurt bij de meeste recepten bij mij, oeps!), dus ging ik op zoek naar wat ik wel in huis had om misschien iets gelijkaardigs te kunnen fabriceren.

Om een lang verhaal kort te maken, is het altijd mijn doel om zo weinig mogelijk ingrediënten te gebruiken. Ik zeg niet dat die andere taarten niet overheerlijk zijn (misschien zelfs nog ietsje verfijnder), maar je kan altijd zelf gaan experimenteren door bepaalde ingrediënten toe te voegen natuurlijk! Be my guest!

Deze kwarktaart bestaat uit 2 delen + toppings naar keuze! Eerst hebben we de bodem. Die heb ik nu gemaakt van dadels en havermout, that’s it! Ik zag overal bodems met kokosolie, noten, etc.. Maar aangezien dit duurdere producten zijn die je niet altijd in huis hebt, probeerde ik een bodem zonder. En het lukte perfect! Ik moet wel zeggen dat het iets of wat wiggelen is met mijn spateltje om de bodem mooi mee te krijgen, maar het lukt absoluut! De bodem is best zoet en heeft een lichte bite door de havermout.

cheeseslide

De vulling is het tweede gedeelte van de kwarktaart en ook hier ben ik weer minimalistisch te werk gegaan. Ik koos ervoor om kwark te nemen met een smaakje (ik gebruikte in dit geval Optimel kwark met framboos – zo met een laagje zoet onderin). Hierin kan je natuurlijk variëren. Je kan elke kwark/griekse yoghurt nemen die jij lekker vindt! Ik zou enkel niet aanraden om een magere yoghurt te nemen, want die zal te lopend zijn voor deze taart. Als je liever geen toegevoegde suikers of smaakstoffen hebt (ik probeer het zelf ook zoveel mogelijk te vermijden, maar af en toe kan het volgens mij zeker geen kwaad, er zijn ergere dingen ;D), dan kan je kiezen voor een natuurlijke kwark of Griekse yoghurt, die je dan mixt met wat vers fruit naar keuze en zoet met wat honing of ahornsiroop!

Wat een fantastisch lang verhaal, maar dat verdient deze kwarktaart ook wel! Ze is smeuïg, blijft super goed in vorm (stijft dus goed op), ziet er ook nog eens om van te kwijlen uit & is zo gezond dat je gemakkelijk een tweede stuk mag nemen. Ik heb vanmorgen alvast een stuk als ontbijt gegeten ;).

Gezonde kwarktaart (4 ingrediënten!)

Aantal personen: 8 personen (of 8 keer ik ;D)

Ingrediënten

  • 900 gram vruchtenkwark (ik gebruikte Optimel Kwark 0% Vet - Framboos)
  • 10 gelatineblaadjes
  • 15 dadels
  • 100 gram havermout
  • Toppings: oneindig veel mogelijkheden!

Werkwijze

    Voor de bodem:
  1. Ontpit de dadels en doe ze in een blender of plet ze met een vork tot een egale massa. Voeg de havermout toe en mix tot een plakkerig deeg.
  2. Vet je springvorm bodem in met wat olie, verdeel het dadelmengsel egaal over de bodem en druk goed aan zodat alles goed vast blijft zitten. Zet in de ijskast tot de vulling klaar is.
  3. Voor de vulling:
  4. Week de gelatineblaadjes in wat water voor ong. 5 minuten.
  5. Wring ze uit en doe ze samen met 5 eetlepels water in een pannetje en zet op laag vuur. Blijf roeren tot het mengsel warm genoeg wordt zodat de gelatine kan smelten. Het hoeft dus zeker niet te koken!
  6. Zet het vuur uit en laat het mengsel even afkoelen.
  7. Doe de kwark in een blender of in een kom. Voeg de gelatine toe en meng alles goed (in de blender of in de kom).
  8. Giet het kwarkmengsel op de bodem en zet voor minstens 3 uur in de ijskast

Smakelijk!

kwark

Dit vind je misschien ook leuk:



44 thoughts on “Healthy kwarktaart (4 ingrediënten!)”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *