Healthy kwarktaart (4 ingrediënten!)

cheeks

Jep jep, je leest het goed! Praise the lord, want deze gezonde kwarktaart is to die for! Maar dat niet alleen. Ze is zo gezond dat je ze gemakkelijk als ontbijt, als toetje of als tussendoortje zou kunnen eten & daarnaast is ze ook nog eens in een wip klaar! Met maar 4 ingrediënten kan het nooit lang duren hé. ;)

Ik zag op het internet al ontelbaar vele gezonde kwarktaarten voorbij komen, allemaal even fantastisch en spectaculair! Maar vaak had ik toch net een paar ingrediënten niet in huis (dit gebeurt bij de meeste recepten bij mij, oeps!), dus ging ik op zoek naar wat ik wel in huis had om misschien iets gelijkaardigs te kunnen fabriceren.

Om een lang verhaal kort te maken, is het altijd mijn doel om zo weinig mogelijk ingrediënten te gebruiken. Ik zeg niet dat die andere taarten niet overheerlijk zijn (misschien zelfs nog ietsje verfijnder), maar je kan altijd zelf gaan experimenteren door bepaalde ingrediënten toe te voegen natuurlijk! Be my guest!

Deze kwarktaart bestaat uit 2 delen + toppings naar keuze! Eerst hebben we de bodem. Die heb ik nu gemaakt van dadels en havermout, that’s it! Ik zag overal bodems met kokosolie, noten, etc.. Maar aangezien dit duurdere producten zijn die je niet altijd in huis hebt, probeerde ik een bodem zonder. En het lukte perfect! Ik moet wel zeggen dat het iets of wat wiggelen is met mijn spateltje om de bodem mooi mee te krijgen, maar het lukt absoluut! De bodem is best zoet en heeft een lichte bite door de havermout.

cheeseslide

De vulling is het tweede gedeelte van de kwarktaart en ook hier ben ik weer minimalistisch te werk gegaan. Ik koos ervoor om kwark te nemen met een smaakje (ik gebruikte in dit geval Optimel kwark met framboos – zo met een laagje zoet onderin). Hierin kan je natuurlijk variëren. Je kan elke kwark/griekse yoghurt nemen die jij lekker vindt! Ik zou enkel niet aanraden om een magere yoghurt te nemen, want die zal te lopend zijn voor deze taart. Als je liever geen toegevoegde suikers of smaakstoffen hebt (ik probeer het zelf ook zoveel mogelijk te vermijden, maar af en toe kan het volgens mij zeker geen kwaad, er zijn ergere dingen ;D), dan kan je kiezen voor een natuurlijke kwark of Griekse yoghurt, die je dan mixt met wat vers fruit naar keuze en zoet met wat honing of ahornsiroop!

Wat een fantastisch lang verhaal, maar dat verdient deze kwarktaart ook wel! Ze is smeuïg, blijft super goed in vorm (stijft dus goed op), ziet er ook nog eens om van te kwijlen uit & is zo gezond dat je gemakkelijk een tweede stuk mag nemen. Ik heb vanmorgen alvast een stuk als ontbijt gegeten ;).

Gezonde kwarktaart (4 ingrediënten!)

Aantal personen: 8 personen (of 8 keer ik ;D)

Ingrediënten

  • 900 gram vruchtenkwark (ik gebruikte Optimel Kwark 0% Vet - Framboos)
  • 10 gelatineblaadjes
  • 15 dadels
  • 100 gram havermout
  • Toppings: oneindig veel mogelijkheden!

Werkwijze

    Voor de bodem:
  1. Ontpit de dadels en doe ze in een blender of plet ze met een vork tot een egale massa. Voeg de havermout toe en mix tot een plakkerig deeg.
  2. Vet je springvorm bodem in met wat olie, verdeel het dadelmengsel egaal over de bodem en druk goed aan zodat alles goed vast blijft zitten. Zet in de ijskast tot de vulling klaar is.
  3. Voor de vulling:
  4. Week de gelatineblaadjes in wat water voor ong. 5 minuten.
  5. Wring ze uit en doe ze samen met 5 eetlepels water in een pannetje en zet op laag vuur. Blijf roeren tot het mengsel warm genoeg wordt zodat de gelatine kan smelten. Het hoeft dus zeker niet te koken!
  6. Zet het vuur uit en laat het mengsel even afkoelen.
  7. Doe de kwark in een blender of in een kom. Voeg de gelatine toe en meng alles goed (in de blender of in de kom).
  8. Giet het kwarkmengsel op de bodem en zet voor minstens 3 uur in de ijskast

Smakelijk!

kwark

Dit vind je misschien ook leuk:

43 comments

  1. Tiffany

    Die taart ziet er ontzettend lekker uit! Het recept kan ik makkelijk glutenvrij maken (door glutenvrije havermout te gebruiken) dus ik ga het recept binnenkort maar eens proberen denk ik.

  2. Linda

    Oooh wat ziet dit er lekker uit! Ik moet bekennen dat ik niet zo’n groot fan ben van kwarktaarten. Als ik dan toch ongezond taart eet, dan liever meteen goed met chocolade. Mijn vriend is dan wel weer heel erg fan hiervan dus dit klinkt als een goede compromis ;-) Gaat op het to-make lijstje!

  3. Larissa

    Hoi Ellen,
    dit ziet er heerlijk uit! Er staat in je recept : ‘zet in de ijskast’. Bedoel je dan echt in de vriezer? Of toch de koelkast?
    Ik vermoed dat ik er dit weekend mee aan de slag ga!

  4. Pingback: Meest bekeken recepten van de maand mei | Kokerellen
  5. Fiona

    Dit weekend deze eindelijk eens geprobeerd, jumjum! Mijn moeder en vriend waren er ook erg blij mee ;) De mix voor het deeg bleef bij mij eerst wat droog, dus voegde ik er een beetje ahornsiroop aan toe – toen was ie meteen veel te plakkerig, oeps :) Ik gebruikte wel magere yoghurt voor de vulling, bleef toch stevig genoeg hoor!
    Bedankt voor dit leuke recept!

  6. Ingrid Grosemans

    Kwarktaart wordt hier geregeld gemaakt. Alleen blijf ik de bodem maken een hele klus vinden (waar ik toch een half uur bij bezig ben voor een klein beetje). Doe jij dit met de blender ( dat heb ik nog niet) ? Geprobeerd met Kenwood, staafmixer, een groentencutter of gewoon met de hand :( dadels klein snijden en dan met vork zo goed mogelijk proberen mengen met havermout.). Of gebruik je alleen verse dadels ?

    • Ellen van Kokerellen

      Ik gebruik verse dadels of van die “mejool” dadels. Je moet ze echt eigenlijk tussen je hand wat kunnen pletten met zacht van binnen, het mag niet droog zijn! Anders zou ik ze even in warm water leggen om ze wat zachter te maken. Dan gaat het veel gemakkelijker. Ik doe over de bodem niet langer dan 5 minuten dus dat zou de klus toch moeten verlichten!

  7. Pingback: Gezonde cheesecake | Mijn gastric bypass verhaal!
  8. Niki

    Ik heb hem vandaag proberen te maken maar hij was na 3uur in de koelkast nog steeds te lopend :( ik had de optimel kwark met perzik gebruikt.. De bodem vond ik niet zo lekker smaken, deed me wat denken aan ziekenhuiseten.. Jammer want ik keek er echt naar uit !

    • Ellen van Kokerellen

      Oei dat is erg jammer! Dan is er toch iets misgegaan met het toevoegen van de gelatine, want normaal is hij echt heel stevig. Ja, de bodem zal niet voor iedereen zijn. Als je geen fan bent van dadels of havermout dan kan je deze idd beter overslaan. :)

  9. Denise

    Hoi Ellen,
    Ik zou deze kwarktaart graag voor mijn kinderen als ontbijt maken, maar ze lusten geen dadels. Kan ik ook iets anders gebruiken samen met de havermout?
    Groetjes, Denise

    • Ellen van Kokerellen

      Hoi Denise! Dat is niet zo’n gemakkelijke vraag. De dadel heeft een speciale zachte textuur, die andere gedroogde vruchten vaak niet hebben. Wat ik online vond (ik ben even gaan surfen), was deze rozijnenpasta: http://www.laurafuentes.com/raisins-substitute-for-dates/ die je kan maken met water en rozijntjes. Als ze dat lusten zou ik dat durven proberen. :) Een ander alternatief kan zijn, gedroogde vijgen of abrikozen (als je kinderen dat wel zouden lusten) maar dan moet je ze zeker eerst een uur wellen in warm water, anders zullen ze niet goed blenden. Een derde optie zou kunnen zijn om een mix te gebruiken van kokosolie & agave (gelijke delen) te gebruiken maar de hoeveelheden zal je even moeten bekijken. Hopelijk lukt het ! :D

  10. Geertje

    Vorige verjaardag teveel vulling in verhouding met de gelatine (eigen rekenfout). Ik het kwark met vers fruit, 1 met aardbeien en 1 met Mango. Bodem echt heerlijk.
    Gisteravond een makkelijke versie (ivm griep van mij) met Skyr kwark/yoghurt. Lekker fris! Mijn zoontje (vandaag 1) vond het heerlijk als ontbijt!!!

    Bedankt voor het recept!!

Plaats reactie