1 maand suikervrij

hallo

Ja jongens, het is zover! Ik ben weer gestart met een maandje suikervrij te leven. Ik ben momenteel 1 week ver en het leek me de uitgelezen moment om met jullie wat informatie te delen over hoe je zelf suikervrij kan gaan leven, waarom ik het doe en welke tips ik jullie meegeef.

Eerst en vooral: het is helemaal niet noodzakelijk om volledig suikervrij te gaan. Maar persoonlijk hou ik af en toe wel eens van een challenge. Suiker zit in bijna alle gerechten en producten die je in de supermarkt kan vinden, waardoor we er over de jaren heen een tolerantie voor hebben opgebouwd. Dingen smaken dus veel minder zoet voor ons dan ze eigenlijk zijn. Dat wil ik graag aanpassen. Ik wil terug het gevoel krijgen dat een stukje fruit heerlijk zoet is of bijvoorbeeld dat ik geen zoetje meer crave om 15u in de namiddag.

Suikervrij wil echter niet letterlijk zeggen, helemaal geen suikers want niet alle suikers zijn evenwaardig. Ze hebben namelijk een verschillend effect op je lichaam. Glucose heeft bijvoorbeeld een helemaal anders effect op je bloedsuikerspiegel dan fructose (dat terug te vinden is in fruit). Ook zijn er bepaalde andere producten die door hun hoge zetmeel & koolhydraatgehalte gelijkaardige effecten hebben op de bloedsuiker spiegel, zoals tarwebloem, witte pasta, wit brood en aardappelen. Daarom vermijden we die in deze fase ook.

DAN MAG JE TOCH HELEMAAL NIETS ETEN?

Het is even zoeken en iedereen heeft zijn eigen methode, maar Het Lief en ik volgen de regels van de glycemische index en de glycemische lading die niet te hoog mogen zijn. Er zit een hoop chemie en wiskunde rekenwerk achter maar het komt erop neer dat de producten die je eet een glycemische index onder de 50 moeten hebben en liefst een glycemische lading onder de 10. Je kan van zo goed als alle producten deze waarden online vinden, zo doe ik dat ook als ik niet zeker ben. Wij baseren ons op het wetenschappelijke boek over suikers van Dr. Geert Verhelst.

Het spreekt voor zich dat alle producten waar suikers aan toegevoegd zijn uit den boze zijn. Jammer genoeg wil dit ook zeggen dat alle vleeswaren (verstoog of niet) off limits zijn. Ik heb echt elk pakje vast gehad, maar tot mijn teleurstelling bevatten bijna alle vleeswaren (voor op de boterham) toegevoegde suikers! Dat zou je op zich niet verwachten, toch? Kijk ook goed uit bij pastasauzen, bouillon of blikvoeding want ook hier zijn vaak suikers aan toegevoegd.

Maar om het wat gemakkelijk te maken om zelf ook wat te gaan experimenteren met suikervrij eten, heb ik een documentje opgesteld met de basis ingredi√ęnten die wel/niet gegeten mogen worden. Als je deze lijst volgt ben je vast en zeker al top bezig!

Klik hier om de gehele lijst te bekijken en op te slaan.

VOORBEREIDING

Het belangrijkste bij zo’n maand is voorbereiding. In het weekend prep ik heel wat eten voor tijdens de week, zodat ik niet zo maar ineens reuze honger heb en niets kan eten. Ik kook heel wat zoete aardappelen, snij groenten en bak kip en vis die ik dan makkelijk tijdens de week kan opeten.

VRAGEN?

Ik heb nog zo veel te vertellen maar wil deze post niet oneindig lang maken, dus als je nog vragen hebt of benieuwd bent naar bepaalde dingen, laat ze dan zeker achter in de comments! Volgende week vrijdag komt er, als jullie dat willen natuurlijk, een eetdagboek online waarin ik allerlei combinaties en receptjes deel die ik tijdens deze maand eet. So stay tuned!

ZELF OOK SUIKERVRIJ ETEN?

Wil je dit ook wel eens proberen? Maak dan één van onderstaande gerechtjes van Kokerellen die sowieso suikervrij zijn! :) Gemakkelijk, toch? Nog geen inspiratie genoeg? Hou dan de blog de komende weken in de gaten, want ik deel nog héél wat suikervrije recepten!

Ontbijt

Lunch

Dinner

Hapjes

Wat vinden jullie van deze challenge? Lijkt het iets dat jij ook wel eens zou willen proberen? Of vind je het maar helemaal niets? Heb jij al eens een foodchallenge gedaan? En hoe ging dat dan? Laat me het weten!

13 comments

    • Ellen van Kokerellen

      Wauw zo goed bezig! Daar kan ik alleen maar naar opkijken. Ik vind het voor mezelf nu net iets te strikt om echt als “levensstijl” te adopteren, maar ik probeer idd wel zoveel mogelijk er op te letten. Ik ben benieuwd of ik het zo goed volhou als jij!

  1. Linda

    Wauw, lijkt me een gave uitdaging! Ik zou het best ook eens willen problemen. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lukken met volhouden en of je straks verschil merkt in hoe je je bijv. voelt en hoeveel energie je hebt.

    • Ellen van Kokerellen

      Jaa, deze week ging het eigenlijk prima (ik heb ondertussen wel 2 dagen moeten “zondigen” omdat ik via het werk in het buitenland zat, maar ik ga er 5 dagen extra aan vast plakken om het goed te maken). Het gaat al veel beter dan vorige keer, toen had ik ook √©cht hoofdpijn en moeheid en dergelijke. Nu ben ik ook wel meer op de hoogte van goede recepten en dergelijk zodat ik al zeker geen trek heb ineens. :)

  2. Katrijn

    Nu ik het lijstje bekijk komt er precies al redelijk wat overeen met wat ik nu probeer. Misschien een leuke extra uitdaging, nu ik toch bezig ben? :-)
    Heel veel succes!!

Plaats reactie