1 maand suikervrij: recap

gaa

Oh yeah, maart is in¬†full swing en dat bekent dat onze suikervrije challenge ook voorbij is. Heb je dit volledig gemist? Lees er dan alles over in deze post waar alles in geuren en kleuren wordt uitgelegd over het waarom, hoe, met wie, etc… Maar nu de hamvraag van vandaag: Hoe is het gegaan? Lees mee!

EFFECTEN 

Toen ik vorig jaar de suikervrije challenge deed, had ik de eerste week enorm last van bijwerkingen. Niet alleen had ik voortdurend een lichte hoofdpijn, ik voelde me meer moe dan ooit en had constant het gevoel dat ik honger had (a.k.a. zin in zoet). De eerste week van de suikervrije challenge van dit jaar viel een heel stuk beter mee, hoera! Ik moet eerlijk zeggen dat ik bijna geen verschil gemerkt heb in bijwerkingen. Wel merkte ik weer naarmate de weken vorderden, dat mijn drang naar zoet erg afnam en dat ook alles wat ik eigenlijk niet zo heel zoet vond, nu veel zoeter vond. Ik gebruikte dan op het einde ook minder stevia en dergelijke dan in het begin.

PREP EN DINE

Het allerbelangrijkste, I know ik blijf het herhalen, is voorbereiding. Want zonder voorbereiding ben je gedoemd om te falen (of om deze challenge gewoon helemaal geen leuke ervaring te vinden). Doe het samen met een buddy en breng anderen op de hoogte zodat je moeilijke situaties of onvoorziene omstandigheden kunt voor blijven. Ik heb de meest lieve vrienden die altijd rekening hebben gehouden (thanks guys!) en had altijd standaard een heleboel bonen brownies in de ijskast liggen voor als er iemand op de koffie kwam. Niets gemist dus! :)

SOCIALE EVENTS

Het gemakkelijkste is ook meteen het moeilijkste, voor mij dan toch. Het voorbereiden zorgt er natuurlijk ook voor dat je heel wat strikter moet zijn met je planning en er is dus bijna geen ruimte voor spontane dingen, zoals er nog eentje gaan drinken na het werk of een etentje dat je ineens wordt aangeboden. Vooral in situaties waar anderen moeite hadden gedaan om iets te voorzien, vind ik het bijna onbeleefd om dit te moeten afwijzen. Ik heb dan ook in sommige gevallen bijvoorbeeld soep gegeten waarvan ik wist dat er bouillon in zat met suiker of een aardappel. We moeten natuurlijk ook nog een beetje kunnen genieten van het leven!

Het laatste weekend van de challenge, zijn het Lief en ik ook het hele weekend weg geweest om bij vrienden in hun huis te gaan werken. Toen hebben we dan ook beslist om onze challenge 2 dagen vroeger te stoppen, omdat het leven nu eenmaal soms niet helemaal loopt zoals je had gepland. En twee paar extra handen zijn nog altijd wel belangrijker.

CONCLUSIE

Heerlijk, ik heb het gevoel of ik weer eens lekker op de reset-button heb gedrukt. Mijn drang naar zoet staat weer op een laag pitje en ik heb het gevoel dat ik eigenlijk ook niet meer standaard ga teruggrijpen naar witte suiker. Jullie zullen in de toekomst dus ook nog heel wat recepten zien verschijnen met alternatieve suikers, zoals honing, agave of ahornsiroop (buiten de occasionele chocolate chip cookie natuurlijk! ;D). Ik ben blij dat het er weer op zit en dat de touwtjes weer wat minder gespannen staan. Maar het is zeker een aanrader voor ieder die het wil proberen! Hij komt waarschijnlijk volgend jaar wel weer voorbij. ;)

Wat denken jullie van de suikervrije challenge? Zou het iets voor jullie zijn? Waarom wel/waarom niet? Ik ben benieuwd naar wat jullie denken! Laat het me weten in de comments?

7 comments

  1. Lotte

    Ik zou het wel eens graag willen proberen, minder suiker eten. Bij mij leeft namelijk het vermoeden dat ik er te veel naar binnen speel en ik wil er graag van af. Helaas houden de bijwerkingen mij tegen. Ik heb al heel vaak hoofdpijn, want ik ben een migrainelijder en dus ben ik gewoonweg bang voor die dagen dat die extra hoofdpijn erbij komt… Hoelang duurt die afkick-/hoofdpijnperiode?

    • Ellen van Kokerellen

      Goh, dat hangt van persoon tot persoon af. Maar ik denk over het algemeen een week, maar dat de intentie van de verschijnselen verschilt tussen mensen die veel of weinig suiker hebben. :) Ik heb ook migraine, dus ik snap helemaal dat gevoel. Na de eerste week had ik wel minder last! Maar het is een moeilijke afweging. Misschien eens met je dokter overleggen?

      • Stefanie

        Ik zit in mijn derde week suikervrij en ik moet zeggen dat ik helemaal geen bijwerkingen had de eerste week. Geen honger, enkel de eerste dag een zeer lichte hoofdpijn die voor de avond al voor bij was, normale energielevels…! Enkel sporten ging zeer moeilijk de eerste week. Ik heb wel de eerste dagen nog enkele producten met een lage dosis suiker opgegeten (hummus en vegetarische prepar√©), omdat ik ze niet wou weggooien en ze na een maand niet meer goed zouden zijn. Ik at voordien echt heel veel brood (met choco), pasta, aardappelen en zoetigheden na elke maaltijd, maar toch gaat het zo gemakkelijk dat ik soms denk dat ik iets fout doe. Iedereen is anders zeker?

  2. Geert

    Het lijkt me ook interessant om eens te doen. Maar de winterperiode is beter dan de zomerperiode. Altijd water drinken op een terrasje is niet zo gezellig . ?
    Ik stel het dus nog een jaartje uit.

Plaats reactie